Villkor och bestämmelser för försäljning

Detta avsnitt innehåller information om de villkor som gäller för våra produkter eller tjänster, inklusive betalningsvillkor, leverans och returpolicy. Det är viktigt att du läser och förstår dessa villkor innan du köper våra produkter eller tjänster.

Uppdaterad 14 februari 2023

1. Syfte

1.1 Syfte. Dessa försäljnings- och leveransvillkor ("Villkoren") gäller för alla avtal avseende LifeBoard ApS, CVR: 40914358 ("Företaget")

Försäljning och leverans av produkter, reservdelar och relaterade tjänster till företagskunder.

2. Avtalsmässig grund

2.1 Avtalsgrund. Dessa villkor utgör tillsammans med Bolagets offerter och orderbekräftelser hela avtalsunderlaget för Bolagets försäljning och leverans av produkter, reservdelar och relaterade tjänster till kunden ("Avtalsunderlaget"). Kundens inköpsvillkor som tryckts på order eller på annat sätt meddelats Bolaget ska inte utgöra en del av Avtalsunderlaget.

2.2 Ändringar och tillägg. Ändringar och tillägg till Avtalsunderlaget är endast giltiga om parterna skriftligen har överenskommit om detta.

3. Produkter, reservdelar och tjänster

3.1 Produkter och reservdelar. Produkter och reservdelar som företaget säljer och levererar till kunden är nya och överensstämmer med dansk lagstiftning vid leverans. Företaget säljer och levererar reservdelar till en produkt i minst 24 månader efter att den har levererats till kunden.

3.2 Användning. Produkter, reservdelar och relaterade tjänster som företaget säljer och levererar till kunden är avsedda för nödsituationer där en professionell livräddare inte är närvarande och civil räddning därför kan vara nödvändig för att stoppa en pågående drunkningsolycka. Oavsett eventuella motstridiga villkor i Avtalsunderlaget är Bolaget inte i något fall ansvarigt för förlust eller skada som kan hänföras till användning för andra ändamål eller för användning utanför Danmark. Kunden ska hålla Bolaget skadeslöst i den utsträckning som Bolaget kan hållas ansvarigt för sådan förlust eller skada.

4. Försenad betalning

4.1 Ränta. Om kunden underlåter att betala en faktura för produkter, reservdelar eller relaterade tjänster i tid av skäl som företaget inte är ansvarigt för, har företaget rätt till ränta på det förfallna beloppet med 1 % per månad från förfallodagen tills betalning sker.

4.2 Annullering. Om kunden underlåter att betala en förfallen faktura för produkter, reservdelar eller relaterade tjänster inom 14 dagar från mottagandet av ett skriftligt krav på betalning från företaget, ska företaget ha rätt att, utöver ränta i enlighet med punkt 4.1, (i) avbryta försäljningen av de produkter, reservdelar och/eller relaterade tjänster som förseningen avser, (ii) avbryta försäljningen av produkter, reservdelar och/eller relaterade tjänster som ännu inte har levererats till kunden eller kräva förskottsbetalning av dessa, och/eller (iii) utöva andra åtgärder vid överträdelse.

5. Orderbekräftelser

5.1 Bekräftelse av beställning. Företaget strävar efter att skriftligen bekräfta eller avvisa en beställning av produkter, reservdelar eller relaterade tjänster till kunden inom 3 arbetsdagar efter mottagandet av beställningen. Bekräftelser och avslag på beställningar måste vara skriftliga för att vara bindande för företaget.

5.4 Ändring av beställningar. Kunden får inte ändra en lagd beställning av produkter, reservdelar eller relaterade tjänster utan Företagets skriftliga medgivande.

6. Leverans

6.1 Leveransvillkor. Företaget levererar alla sålda produkter och reservdelar EXW

6.2 Leveranstid. Bolaget ska leverera alla sålda produkter, reservdelar och relaterade tjänster på det datum som anges i Bolagets orderbekräftelse. Bolaget ska ha rätt att leverera före den avtalade leveranstiden, om inte parterna har kommit överens om något annat.

6.3 Undersökning. Kunden ska inspektera alla produkter, reservdelar och relaterade tjänster vid leverans. Om kunden upptäcker ett fel eller en defekt som kunden vill åberopa, måste denne omedelbart skriftligen meddela Bolaget. Om ett fel eller en brist som kunden upptäcker eller borde ha upptäckt inte omedelbart skriftligen anmäls till Bolaget, kan det inte åberopas senare.

6.4 Försenad leverans. Om Företaget förväntar sig en försening i leveransen av produkter, reservdelar eller relaterade tjänster, ska Företaget informera kunden om detta och samtidigt ange orsaken till förseningen och en ny förväntad leveranstid. Om leveransen inte sker inom 30 dagar efter överenskommet datum har kunden rätt att annullera beställningen, såvida inte förseningen beror på force majeure.

7. Garanti

7.1 Garanti. Företaget garanterar att produkter, reservdelar och relaterade tjänster är fria från väsentliga defekter i design, material och utförande.

7.2 Rätt till reklamation. Kunden har 12 månaders garanti på produkter och reservdelar från leveransdatum.

8. Ansvar

8.1 Ansvarsskyldighet. Vardera parten är ansvarig för sina egna handlingar och försummelser enligt tillämplig lag, med förbehåll för de begränsningar som anges i Avtalsgrunden.

8.2 Produktansvar. Bolaget skall vara ansvarigt för produktansvar avseende levererade produkter och reservdelar i den utsträckning sådant ansvar följer av tvingande lagstiftning. Kunden skall hålla Bolaget skadeslöst i den mån Bolaget kan ådra sig produktansvar utöver detta.

8.3 Begränsning av ansvar. Oavsett eventuella motstående villkor i Avtalsunderlaget kan Bolagets ansvar gentemot kunden inte per kalenderår sammanlagt överstiga 90 % av den försäljning av produkter, reservdelar och relaterade tjänster som Bolaget har nettofakturerat kunden under det närmast föregående kalenderåret. Ansvarsbegränsningen gäller inte om Bolaget har handlat uppsåtligen eller med grov vårdslöshet.

8.4 Indirekta förluster. Oavsett eventuella motstridiga villkor i Avtalsunderlaget skall Bolaget inte vara ansvarigt gentemot kunden för någon indirekt förlust, inklusive förlust av produktion, försäljning, vinst, tid eller goodwill, såvida detta inte orsakats avsiktligt eller genom grov vårdslöshet.

8.5 Force majeure. Oavsett eventuella motstridiga villkor i Avtalsunderlaget ska Bolaget inte vara ansvarigt gentemot kunden för underlåtenhet att fullgöra skyldigheter som kan hänföras till force majeure. Befrielsen från ansvar ska gälla så länge force majeure föreligger. Med force majeure avses omständigheter som ligger utanför Bolagets kontroll och som Bolaget inte borde ha förutsett vid avtalets ingående. Exempel på force majeure är ovanliga naturförhållanden, krig, terrorism, eldsvåda, översvämning, vandalism och arbetskonflikt.

9. Immateriella rättigheter

9.1 Äganderätt. Den fulla äganderätten till alla immateriella rättigheter som rör produkter, reservdelar och relaterade tjänster, inklusive patent, design, varumärken och upphovsrätt, tillhör företaget.

10. Tillämplig lag och jurisdiktion

10.1 Avgörande av tvister. Tvister mellan Bolaget och kunden ska avgöras i enlighet med de allmänna reglerna i dansk lag och med Sø- og Handelsretten i Köpenhamn som behörig domstol.

Mars 2021

Är du osäker?

Kontakta oss här